WAT IS MINDFULNESS?

Mindfulness means paying attention

Mindfulness kun je vertalen als opmerkzaamheid, met bewuste aandacht aanwezig zijn in het moment. Opmerkzaam zijn van alles wat zich nu voordoet, zonder daarover te oordelen of het te willen veranderen.

 

Het trainen van aandacht en opmerkzaamheid helpt je om je meer bewust worden van je gedachten en gevoelens, waardoor je beter in staat bent om er mee om te gaan. Mindfulness zorgt dat er ruimte ontstaat om bewuster te handelen en keuzes te maken. In plaats van zorgen maken over toekomst of verleden, of het gevoel te hebben continu in de overlevingstand te staan waarbij het leven aan je voorbij gaat, kun je door meer in het moment aanwezig te zijn ook meer genieten van de kleine dingen in het leven en echt aanwezig zijn in het contact met anderen. Mindfulness is een bewezen effectieve methode bij stress, angst, depressie en verslavend gedrag, en kan zelfs een positief effect hebben op fysieke problemen zoals hypertensie, hart- en vaatziekten en chronische pijn.

 

Mindful leven is het tegenovergestelde van leven op de automatische piloot. Door bewust even niet iets te doen, maar met aandacht in het moment te zijn, krijgen lichaam en geest de mogelijkheid om te ontspannen en herstellen. Recente onderzoeken tonen aan dat het effect van het regelmatig beoefenen van mindfulness de schade van chronische stress kan terugdraaien en zelfs op DNA-niveau veroudering tegen gaat.

 

De 8-weekse Mindfulness Bases Stress Reduction (MBSR) training is in 1979 ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn, die als moleculair bioloog verbonden was aan The University of Massachusetts Medical School. Hij zag dat chronische patiënten, die medisch gezien uitbehandeld waren, vaak te horen kregen dat ze maar moesten ‘leren leven’ met hun klachten, zonder dat hen werd uitgelegd hoe ze dat moesten doen. Vanuit zijn ervaring met meditatie en yoga, ontwikkelde hij een training met als doel patiënten middelen te geven waardoor ze zelf iets aan hun gezondheid en welbevinden kunnen doen.

Sindsdien hebben duizenden wetenschappelijke studies de lichamelijke en geestelijke gezondheidsvoordelen van mindfulness in het algemeen en MBSR in het bijzonder gedocumenteerd en wordt het 8-weekse MBSR-programma met veel succes toegepast in onder andere de westerse evidence-based geneeskunde, op scholen, in bedrijven, bij de training van atleten, in de opleiding van artsen en politieagenten, in gevangenissen en in leiderschapsprogramma’s.

 

Positieve effecten van mindfulness:

  • Vermindering van psychische en lichamelijke klachten
  • Beter kunnen omgaan met stress
  • Meer ontspannen in het leven staan
  • Meer energie, beter slapen
  • Meer zelfvertrouwen
  • Beter eigen grenzen aangeven
  • Betere concentratie
  • Minder piekeren
  • Betere gezondheid (versterkt het immuunsysteem, stimuleert gezonde leefstijl)
  • Bewuster leven en daardoor meer genieten in het hier en nu

 

De Mindfulness Based Stress Reduction training wordt gegeven in een groep van 8 tot 12 deelnemers en bestaat uit bijeenkomsten van 2,5 uur en een stiltedag van 5 uur. Daarnaast is het belangrijk om ook dagelijks thuis te oefenen. Gedurende de training geldt als richtlijn een tijdsinvestering van 1 uur per dag, 6 dagen per week.

 

Onderdelen van de 8-weekse mindfulnesstraining zijn:

  • Begeleide aandachts- en mediatieoefeningen
  • Eenvoudige bewegingsoefeningen
  • Oefeningen om aandachtiger aanwezig te zijn in het dagelijks leven
  • Zitmeditatie
  • Loopmeditatie
  • Uitleg over invloed van stress en negatief denken
  • Nabespreken en uitwisselen van ervaringen in de groep